Startsida / Inlägg

”Tv-soffan är på gränsen till olidligt”

av Dante Thomsen
Skärmavbild 2015-08-30 kl. 21.02.46

TV-KRÖNIKA. På bästa sändningstid vill TV4 att du ska titta på andra som tittar på tv.

Det finns garanterat bättre saker du kan ägna sin söndag åt.

Samtidigt som hela tv-branschen var upptagen med att dunka varandra i ryggen under ”Kristallen” (som den här gången sändes av TV3) upplevde jag en riktig tv-inception under söndagskvällen. På bästa sändningstid (20:30) visade nämligen TV4 det andra avsnittet av ”Tv-soffan”, ett program där tittaren tittar på andra tv-tittare som tittar på tv.

Låter konceptet bekant? Det kan bero på att ”Tv-soffan” är en svensk version av ”Gogglebox”, ett format som enligt TV4 gör succé världen över.

I programmet tittar TV4:s castade tv-tittare både på kanalens egna program som ”Tina på besök” och ”Det okända” och på program som går på andra kanaler (det verkar dock bara gälla SVT, inte gälla de kommersiella konkurrenterna).

Upplägget är enkelt, tittaren (alltså du som faktiskt sitter i tv-soffan och tittar på den andra tv-tittaren) får se korta utdrag från de aktuella programmen. Sedan säger tv-tittarna (alltså de som är i tv-rutan) något mer eller mindre kul om det som ni båda har sett.

Som sagt, Christopher Nolan hade varit stolt. Tyvärr är ”Tv-soffan” varken bra eller roligt.

Det är absolut inget fel på varken familjen Asovic eller familjen Vallius och jag hade gärna kollat på tv med samtliga inblandade (utom kanske polarna från Fagersta, de babblar lite för mycket). Det är bara det att jag inte tycker att det är särskilt underhållande att titta på andra som tittar på tv och pratar mitt i programmen. Tvärtom.

Som tur är håller ”Tv-soffan” bara på i drygt 22 minuter (resten av tiden ska ju gå till reklam). Hade programmet varit längre än så hade det varit mer eller mindre olidligt. Dessutom känns ”Tv-soffan” med sina skrytsiffror om hur mycket vi svenskar ser på tv nästan som reklam, eller åtminstone som ett försvarstal, för tablå-tv som medie.

Kanske funkar det för vissa men inte för mig. Jag har aldrig blivit mer sugen på att dra igång Netflix.

I morgon tittar jag på ”Paradise hotel”, TV3, 22.00. Säsongspremiär!

Hiss: ”Archer” på Netflix. Vem säger att tecknat är för barn?

Diss: ”From dusk till dawn” på Netflix. Mycket sämre än filmen.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB