Veckans tre snabba recensioner: ”The leftovers”, ”You’re the worst” och ”Public morals”

Rate

The leftovers

HBO Nordic

Säsong 2, del 1-3.
Amerikanskt dramamysterium från 2015 av Damon Lindelof och Tom Perrotta, med bl a Justin Theroux och Carrie Coon.

Säsongspremiär 5 oktober

HBO:s ”The leftovers” – om de som blev kvar i Mapleton, New York, efter att två procent av jordens befolkning oförklarligt gått upp i rök – var en av förra årets intressantaste, men också svåraste, nya serier. Och i säsong två – som känns som något av en omstart, med en småstad i Texas som lämnades opåverkad av ”den plötsliga avfärden” som ny skådeplats – flirtar man om möjligt ännu mindre med tittarna. Det tar nästan 40 minuter innan vi ser någon vi känner igen, och vår guide i ångestdjungeln – Kevin Garvey, Jr (Justin Theroux) – är tossigare än någonsin. Grubblande, finstämt, fascinerande – och tålamodskrävande.

You’re the worst

Gretchen Cutler (Aya Cash) och Jimmy Shive-Overly (Chris Geere) vakar upp efter ännu en romantisk afton ute på stan.

Rate

You’re the worst

TV3

Säsong 2, del 1-2.
Amerikansk komediserie från 2015 av Stephen Falk, med bl a Chris Geere, Aya Cash och Kether Donohue.

Säsongspremiär 8 oktober kl 21.30

Dags för säsong två av Stephen Falks smarta, giftiga, väldigt roliga ”You’re the worst”; en svart humoristisk romantisk komedi med ett skrumpet, men gott, hjärta. Chris Geere och Aya Cash spelar två själviska och cyniska, ganska dåliga människor, som försöker ha ett förhållande med varandra, och Kether Donohue och Desmin Borges backar upp som deras respektive, också rätt hopplösa, bästa vänner. En begåvad cast, rakbladsvasst manus och delikat depraverade äventyr gör det här till en av tv:s bästa komedier. Och det är en du kan komma in i snabbt dessutom, även om du inte har sett första säsongen.

Public morals

Hårda 60-talssnutar.
Hårda 60-talssnutar.

Rate
Public morals

TNT
Del 1-2.
Amerikanskt kriminaldrama från 2015 av Edward Burns, med bl a Edward Burns, Michael Rapaport och Elizabeth Masucci.

Premiär 9 oktober kl 21.55

Den här snutserien utspelar sig i 60-talets New York – närmare bestämt i Hell’s Kitchen – och handlar om ”the public morals division”. En enhet inom polisen som tar sig an porr, prostitution, spel och annat amoraliskt beteende. Skaparen Edward Burns multitaskar som manusförfattare, regissör, producent och huvudrollsinnehavare, men lyckas bättre med vissa uppgifter än med andra. Miljöerna är snyggt sjabbiga och skådespeleriet bra, men regin är fyrkantig och karaktärerna – gangstrarna, de smutsiga snutarna, och kvinnorna som antingen är fruar, flickvänner eller horor – är alla typer vi redan kan utan och innan.

• Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson