Startsida / Inlägg

Alla har sitt pris – även de ”fina” popartisterna

av Jan-Olov Andersson
SVT-RETRO-2014-E05-5c2f_607x405

 

Självaste Bob Dylan säljer sin musik – till reklam för sexiga damunderkläder.
SVT 1:s ”Retro” avhandlade reklamfilmsmusiken, men hade och borde kunnat gräva betydligt djupare i ämnet.

Tiderna förändras. Allt har sitt pris.
Trenden att stora artister kränger vad som helst i utbyte mot bra betalt för sina melodislingor, må ha accelererat under senare år då musikindustrin har hamnat i djup kris.
Men det är inget nytt fenomen.
Redan 1963 spelade The Rolling Stones in en speciallåt för att sälja frukostflingor. En film deras representanter tydligen hela tiden försöker plocka bort från YouTube.
Michael Jackson spelade in en av sina mest kända låtar med ny läskeblasksreklamtext.
När Mobys ”Play” floppade, fick musiken nytt liv när den såldes till reklamfilmer, långfilmer och tv-serier.
Tomas Ledin och Tommy Nilsson blev hånade när de gjorde ölreklam. Ironiskt nog blev låtarna sedan några av deras allra mest populära.
Och så vidare.
Jens von Reis gör i sin serie ”Retro” nostalgiska, trevliga, underhållande, ibland smått grävande, nedslag i populärkulturen, men kring reklamfilmsmusiken skummade han bara på ytan. Det kanske är svårt att hinna med så mycket mer på bara en halvtimme.
Här fanns förstås en hel del kul exempel. Som hur den ”fina” artisten Bob Dylan har krängt allt från bilar, datorer och grekisk yoghurt, till läsk och sexiga underkläder.
Synd dock att ifrågasättande röster i stort sett helt saknades.
Och Jan Gradvall må vara en av landets bästa journalister när det gäller populärkultur. Men någon slags humor är det att just han var ”Retros” förklara-hur-det-ligger-till-röst. Han som rätt nyligen fick mycket kritik för sitt journalistiska ”samarbete” med Volvo och Zlatan
Även journalistiken har ju sitt pris. Många mediahus, inklusive det som äger Aftonbladet, sysslar numera med branded content, journalistik betald av utomstående.
Vill därför påpeka:
Jens von Reis, SVT:s presstjänst och Anne Lundberg har inte ens försökt påverka dessa rader.

(Ja)
”Catastrophe”, SVT 1. Mycket sevärd komediserie.
(Nej)
”Idol 2014”, TV 4. Har väldigt svårt för idoldyrkan kring den självupptagna juryn.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB