”Lillelördag” är bisarr politisk buskis och rajraj-underhållning
avRoliga dialekter och buskis i bayersk miljö.
Tro det eller ej, men året är 2016 och TV4 bjuder på ny tv-underhållning.
Få saker gör mig genuint förbryllad, men ”Lillelördag” på TV4 är en sådan.
Inramningen är bayersk oktoberfest (i januari) med lederhosen och bira på en krog i Göteborg. Allsångsdrottningen Lotta Engberg och ”Grotesco”-komikern Per Andersson leder showen där sketcher blandas med humoristiska musiknummer och gäster som Tommy Körberg och Vanna Rosenberg.
Det är som ett supermaxat ”Har du hört den förut?” korsat med klassisk scenrevy framför en relativt senior publik som tycks roade av allt.
– Vad smal du är i den klänningen! berömmer Andersson.
– Tack! säger en smickrad Engberg.
– Äh, jag skämtade bara, svarar Andersson.
Ridå.
”Lillelördag” har sin beskärda andel av plumpa ”skämt” i samma stil. Tillsammans med ordvitsar är det en typ av humor som Andersson alltid haft en förkärlek för och som kan bli fruktansvärt rolig när den dras till sin spets.
Det är helt enkelt så dumt att det blir kul.
Just därför är det intressant att upptäcka hur pass mycket politik ”Lillelördag” smugglat in i den folkligt groggdimmiga salongen. Som sketchen om en missnöjespolitiker som har svårt att vara nöjd med att hans parti gör succé. Eller Engbergs låt om hur det vore om gubbar som Ulf Lundell och Leif GW Persson vore tanter i stället. För att inte tala om den underbara ”barnvisan” om ”den otrogna ormen Olle”, ”det sexistiska svinet Sune” och ”det fascistiska fåret Filip”.
Plötsligt blir rajraj-underhållningen politisk buskis, subversiv och förbluffande intelligent.
Som en trojansk häst rakt in i de svenska vardagsrummen.
På torsdagen ser jag andra avsnittet av ”American crime”, Kanal 5 22.00, och tredje avsnittet på Kanal 9 23.20.
Mys 1
”Scenerna som förändrade filmen” (SVT1/UR) är pedagogiskt filmnörderi på trivselnivå.
Mys 2
”Vänligen Lars Lerin” (SVT1) är oemotståndligt charmigt, även när Lerins nye vän heter Mikael Persbrandt.