Startsida / Inlägg

Det geniala med ”Better call Saul”

av Karolina Fjellborg
Foto: Netflix
Foto: Netflix

 

”Better call Saul” är mer än en vanlig spinoff med ovanligt stora skor att fylla.
Det är snarare en intelligent, värdig och fascinerande andra akt i ett av 2000-talets mest välbyggda tv-universum.

 

En spinoffserie har en svår uppgift i att dels bevara arvet från, och omfamna nostalgin för, serien den springer ur, och dels proklamera sin självständighet och spela roll på sina egna meriter.
”Better call Saul” – prequelserien där vi får lära känna ”Breaking bads” moraliskt flexibla advokat Saul Goodman på den tiden han fortfarande hette Jimmy McGill och hade skrupler – lyckas med det konststycket på ett sätt som väldigt få spinoffer tidigare har gjort.
På många sätt är serien, som nu har börjat på sin andra säsong (Netflix), en utbyggnad av den värld som Vince Gilligan så magnifikt skapade runt Walter White.
Foto, kameravinklar och miljöer är plockade direkt ur ”Breaking bad”-handboken. Precis som den säregna humorn, vurmen för tystnad och stillhet, och det ekonomiskt sinnade manuset där man vet att varenda scen, varenda replik och varenda liten gest kommer visa sig betyda någonting.

 

Samtidigt kan ”Better call Saul” bara uppskattas fullt ut av den som accepterar att den inte alls är ”Breaking bad” – och tänker fortsätta att inte vara det. Att det egentligen knappt handlar om samma figur som var med där.
För medan Saul Goodman var komisk relief, är Jimmy McGill snarare en tragisk, sorgsen figur. Och det är ett bevis på både Bob Odenkirks enorma skicklighet som skådis, och Gilligans och hans medskapare Peter Goulds mästerliga historieberättande, att man som tittare har gått från att längta efter att få se Jimmys definitiva förvandling till Saul, till att snarare hoppas på att han ska få komma undan den.
Något som man förstås vet är omöjligt. Jimmy är dömd till att bli krypet Saul, och till att träffa giftet Walter White och bli roadkill på hans vansinnesfärd mot avgrunden.
Men förvandlingen bör, och ser av allt att döma också ut att få, ta tid.
För Jimmy är en för bra karaktär för att släppa taget om.

 

Missa inte på torsdag: ”Gåsmamman” i Kanal 5.

 

UK
Hemska, spännande, djupt sorgliga ”The missing (TV4). Var beredda på rysarslut i morgon.

SWE
Från och med nu finns två starka svenskar – ”Jordskott” och ”Blå ögon” – att streama hos C More.

 

 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Linn Elmervik
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB