Startsida / Inlägg

Reklam-tv-estetiken breder ut sig även i public service-tv

av Jan-Olov Andersson
SVT-PLUS-2015-E00-dc8e_607x405

Det är inte alltid tv-reklamen i sig som stör mest.
Ännu värre är ibland den tv-estetik som har uppstått i dess fotspår. Som inte bara irriterar i TV 3:s nya krimserie ”Black widows”, utan även i SVT:s präktiga konsumentmagasin ”Plus”.

Nypremiären av TV 4:s reseprogram ”När & fjärran” i måndags var ett skolexempel på denna form av tv-berättande.
Korsklippning mellan kändisparen, så att den som bara är intresserad av ett av dem, ändå måste följa alltihop till slutet.
En slags minitrailer inför varje reklamavbrott, om vad som kommer efter annonsörernas budskap.
Dessutom inleddes hela programmet med en flera minuter lång trailer för det program som redan pågick. Tjatigt värre.
Korsklippning och/eller små minitrailers för vad som komma skall om tio, femton minuter, används allt oftare även i flera av public service-tv:s mer seriösa program. Konsumentprogrammet ”Plus” – med ny, superproffsig programledare, Sanne Olsson (bilden ovan) – hade ett långt inslag om Rikshems renoveringar i Uppsala, som upprört många boende, både för bristfällig kvalitet och höjning av hyror, som inneburit att somliga tvingats flytta.
Kändes mer lite som ”Uppdrag granskning”, än konsumentjournalistik, kanske. Framför allt trist, dock, att vänta nästan en timme för att få se någon ställas mot väggen och innan dess genom korsklippning försöka engagera sig i test av vaniljsåser utan vanilj och kattsand.
Jag följer gärna TV 3:s nya krimserie ”Black widows”. Tjusiga trion Cecilia Forss, Synnøve Macody Lunds och Beate Billes rollfigurer sitter visserligen ofta och dricker vin och fattar så märkliga beslut, att serien mer blir en slags krimsåpa än spännande Nordic Noir. Men det finns något härligt oförutsägbart över alltihop.
Men sedan tar serien detta med minitrailers inför reklamavbrotten till en ny nivå.
Att i en dramaserie se små snuttar av vad som komma skall inför varje reklamavbrott, blir oerhört irriterande och riskerar dessutom att avslöja för mycket. Bu för det!
•Under fredagskvällen ser jag ”På spåret” och ”Skavlan” i SVT 1.

(Vinter)
”Trevligt folk deluxe”, Kanal 5. Fler borde se Filips & Fredriks både viktiga och underhållande tv-serie.
(Sommar)
”Renées brygga”, TV 4. Trivsamma samtal med Sven Wollter, Maria Lundqvist och Tommy Söderström.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB