”The catch” – ett självplagiat från Shonda Rhimes-fabriken
av
The catch
Kanal 5
Del 1
Amerikansk dramathriller från 2016 av bl a Jennifer Schuur, med bl a Mireille Enos, Peter Krause och Sonya Walger.
Premiär 6 april 21.55
RECENSION En karriärkvinna av typ A-personlighet och hennes likaledes rappa och verbala arbetskollegor på klapprande höga klackar? En akilleshäl i form av en stilig och framgångsrik man som inte är bra för henne? Ett frenetiskt tempo, absurda händelseutvecklingar och hyperaktiv klippning? En heterogen cast, ångande passion och pumpande popmusik?
Check på allt ovanstående, då ”The catch” är senaste nytt från den självplagierande Shonda Rhimes-fabriken ShondaLand, som ligger bakom både ”Grey’s anatomy”, ”Scandal” och ”How to get away with murder”.
Rhimes själv är exekutiv producent och showrunner är Allan Heinberg (efter att skaparen Jennifer Schuur klev av posten på grund av ”kreativa meningsskiljaktigheter”).
Mireille Enos från ”The killing” har stylats till gränsen för oigenkännlighet för huvudrollen som Alice Vaughan; en superskarp typ som driver en firma som utreder bedrägerier och erbjuder säkerhet till både företag och privatpersoner – men själv faller offer för en blåsning när det visar sig att hennes perfekta fästman, riskkapitalisten Christopher Hall (Peter Krause), i själva verket heter Benjamin Jones och är en skojare av rang, sedan länge eftersökt av FBI.
Han går upp i rök strax efter att ha berövat henne på både hennes livs besparingar och hennes yrkesstolthet. Hon går från hjärtekrossad till hämndlysten på nolltid. Och katt-och-råtta-leken mellan de två – som fortfarande är förälskade i varandra – kan börja.
”The catch” är en snabb, underhållande och publikfriande split screen-fest med bra huvudrollsinnehavare, men ett manus späckat med dumheter.
För mycket känns alldeles för bekant – som ännu ett resultat av Rhimes väl beprövade formel – och en empiriskt grundad teori är att det här kommer att gå söderut. Snabbt.