Startsida / Inlägg

Ett musikaldrama utan självbehärskning avslutar en hård seriesommar

av Karolina Fjellborg
Foto: Netflix.
Foto: Netflix.

 

Förut talade vi om sommartorka.
Nu drunknar vi i bra tv även under semestern.
Det är då man nästan blir lättad när Baz Luhrmanns hett efterlängtade serie visar sig vara något av en röra.

 
För inte så många år sedan, fast i en helt annan tid, ägnade man åtminstone en krönika varje sommar åt att klaga på det torftiga tv-utbudet.

I dag är hängivet tv-tittande ett året runt-jobb man aldrig kan ta semester från utan att drabbas av känslan av att missa något viktigt.

Den här sommaren började med de skandinaviska skatterna ”Dag” och ”Restaurangen” i SVT, relationspärlan ”Casual” på HBO Nordic, musikalkomedin ”Crazy ex-girlfriend” i Kanal 11, och ännu en urstark säsong av Netflix ”Orange is the new black”.

Sedan kom juli med ett kluster av kvalitet. Hans Rosenfeldts brittiska ”Marcella”, det perfekta 80-talsmysteriet ”Stranger things”, och den allt mer angelägna vuxenanimationen ”BoJack Horseman” på Netflix. HBO Nordic släppte eleganten ”The night of” som en bomb, hade premiär för barnförbjudna humorn ”Vice principals”, och rullade ut en ny säsong av sofistikerat nedriga ”Difficult people”.

Och just som man hämtade sig från ”Game of thrones” sista skälvande avsnitt, dök skägg- och svärddramat ”The last kingdom” upp i SVT. Plus ”Mr. Robot”. Båda med tung svenskkoppling.
Och i söndags började ”Follow the money” i SVT. En stålblått elegant kriminalthriller från den välrenommerade danska dramafabriken.

Det är efter en sådan sommar man känner att ett musikaldrama med monsterbudget från den bombastiskt lagda regissören Baz Luhrmann kan bli droppen som får bägaren att rinna över.

 
Efter att ha sett de första avsnitten av ”The get down” – som landade på Netflix i dag och handlar om hur hiphopen föddes i ett slitet, stökigt och kaotiskt Bronx i slutet av 70-talet – kan jag dock, lite lättat, konstatera att resten av avsnitten faktiskt kan vänta.

Det är ett fascinerande, färgsprakande och på många sätt oerhört häftigt spektakel. Men självbehärskningen lyser med sin frånvaro – och tonen raglar som om den vore på väg hem från krogen.

 
På lördag kväll: ”The hollow crown” i SVT2.

 

 

Ja!
Justice Smith. Lägg namnet på minnet, för han är värsta fyndet i Netflix ”The get down”.

 

Jo…
Brittiska kriminaldramat ”Saknad, aldrig glömd” (SVT1) är lite trögt i början – men tar sig.

 

 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB