Viaplay ger sig in i barn-tv-matchen med egen julkalender
av
SVT, och även UR, gör som bekant mycket riktigt bra barn-tv. Men de andra kanalerna ger dem i princip ingen som helst konkurrens.
Därför blev jag glad av att få reda på att Viaplay nu ger sig in på arenan, med sin första originalserie för barn.
Serien, som heter ”Det stora experimentet”, har premiär den 1 december och har formen av en julkalender. Produktionsbolaget bakom är, lovande nog, Filip Hammars, Fredrik Wikingssons, Lars Beckungs och Micke Svenssons Nexiko – som nyligen vann fyra kristaller.
Så här står det i pressmeddelandet:
“Det stora experimentet” är högoktanig fiktiv serie-underhållning. Som med tempo, nerv och puls appellerar till barnens naturliga nyfikenhet och lust att lära. Serien utbildar, underhåller och uppmuntrar barn att genom 24 olika experiment öka sin förståelse för olika områden som kemi, musik, matematik och många fler.
“Det stora experimentet” är framtagen som en julkalender och den första någonsin att exklusivt visas på en streamingtjänst.
– Vi har humor, drama, spänning och sport i vår originalportfölj, vilken nu blir komplett när vi lanserar vår första originalserie för den yngre publiken. Det här är någonting vi har velat göra länge då det finns för få inspirerande men samtidigt utbildande format för barn. Med julkalendern förändrar vi det och förstärker vår position som ledande plattform för svenska kvalitativa produktioner, säger Jonas Karlén, VD Viaplay.
I totalt 24 delar får vi följa två barn som har vunnit Nordens främsta uppfinnartävling för barn. Som en del av priset får de följa med tävlingens hedersdomare på ett studiebesök hos en riktig uppfinnare, ingen mindre än Professor Primus, första vinnaren i samma tävling. Professorn är numer en misslyckad figur som inte har haft några framgångar sedan tävlingen och blir därför galen av avundsjuka på barnens kreativitet och låser in barnen i sitt laboratorium. Den stora frågan är – kommer de att hinna hem till sina familjer innan julafton? Enda vägen ut är att lösa professorns svåra experiment. Varje dag får de försöka lösa ett nytt experiment, lyckas de öppnas en dörr som förhoppningsvis leder ut till friheten.
Nexiko, som senast belönades med fyra kristallen-statyetter, står bakom produktionen.
– Det är oerhört spännande tider för oss som jobbar med att berätta med rörlig bild. Att vi får vara med och skapa den första julkalendern exklusivt till en streamingtjänst är otroligt kul. Viaplay har sedan start velat ha ett program som föräldrar VILL att deras barn ska titta på. Det känns inspirerande både som TV-makare och förälder. Dessutom är det första gången som mina barn tycker att jag har ett coolt jobb, säger Lars Beckung, VD Nexiko.
Serien, i totalt 24 delar, kommer att spelas in på Tekniska Museet i Stockholm och har premiär exklusivt på Viaplay 1 december, i samtliga Nordiska länder.