Recension: ”Jordskott” säsong två – förbryllar, fascinerar och skrämmer som sist

Rate

Jordskott

SVT1

Del 1-4
Dramathriller av Henrik Björn, med bl a Moa Gammel, Göran Ragnerstam, Richard Forsgren, Anna Bjelkerud och Ana Gil de Melo Nascimento.

Säsongspremiär den 15 oktober

Snart två år har gått sedan Henrik Björns urskogsmysterium gjorde entré på den svenska tv-arenan som ett förbryllande, fascinerande och skrämmande, helt eget väsen. Och två år är också tiden som har passerat i ”Jordskotts” märkliga universum när vi nu, äntligen, får återvända till det i nya avsnitt som imponerar på alla plan.

Eva Thörnblad (Moa Gammel) är tillbaka i Stockholm, där hon försöker gå vidare trots sorgen efter sin dotter och jordskottsparasiten som plågar henne.

När ett förskolebarn på utflykt gör en makaber upptäckt vid Skanstull – en illa tilltygad men fortfarande levande man dyker upp i vattnet under istäcket – visar det sig att den mystiska mannen har en koppling till Evas mamma Agneta. Samtidigt händer det, återigen, våldsamma och till synes oförklarliga saker i Silverhöjds trolska omgivningar, och snart är Eva ännu en gång indragen i ett fall rotat i, och lika snårigt som, urskogen. Ett fall där nya barn är i fara och ingenting är vad det ser ut att vara, och som dessutom riskerar att driva Eva utför den kant hon redan balanserar farligt nära.

Flera favoriter är tillbaka från den första säsongen. Bland andra den oefterhärmlige Göran Ragnerstam som den egendomlige dubbelagenten Göran Wass, som utreder fallet tillsammans med Eva som polis, men samtidigt har i uppdrag från den hemliga organisation han jobbar för att mörka övernaturlig inblandning. Och Richard Forsgren, som är alldeles fenomenal på undertryckt indignation som Silverhöjdspolisen Tom Aronsson, som nu blir hunsad och överkörd från alla håll och kanter.

Bland de nya ansiktena syns Ana Gil de Melo Nascimento som Evas allt mer misstänksamma kollega Bahar Holmqvist, Alexej Manvelov som en man som kallas doktor Parker, som kanske, eller kanske inte, är säsongens stora stygging, och Nikoletta Norrby som en mobbad flicka i Silverhöjd som bildar lag med skogsrået Esmeralda (Happy Jankell). Och Anna Bjelkerud och Maria Alm Norell är båda lysande obehagliga som en äldre respektive en yngre variant av Agneta Thörnblad – en hiskelig modersfigur som spelar en stor roll i fördjupningen av karaktären Eva.

Inledningsvis har nya, betongbaserade ”Jordskott” lite mer kriminaldramakaraktär än det vi såg sist, men händelserna, mytologin och den suggestiva känslan från Silverhöjd slår hela tiden igenom på effektfullt sätt. Och det är bara att lyfta på hatten, väldigt högt, för en serie som trots att den var så djupt rotad i en viss miljö klarar av ett så dramatiskt byte av skådeplats utan att vare sig förlora sin stora personlighet eller darra det allra minsta på stegen.

”Jordskott” får den svåra andra säsongen att se så lätt ut, att frågan är om den i slutänden till och med kommer visa sig vara ännu bättre än den första. Kanske inte en häftigare upplevelse än det initiala, oväntade nedsläppet i den här förhöjda verkligheten – men mer slipad och förfinad, med jämnare kvalitet på regi och skådespel och en högre lägstanivå.

Och viktigast av allt: ”Jordskott” är fortfarande ett helt eget väsen. Som förbryllar, fascinerar och skrämmer igen.

”Jordskott” säsong två har premiär i SVT1 söndag den 15 oktober klockan 21.00, och på SVT Play redan klockan 00.01 natten mot söndagen.

• Tjänstgörande nöjesredaktör: Ebbe Jonsson