Kanye Wests oknutna produktplacering i ”I am Cait”
avÅrets mest omtalade realityserie hade premiär i går kväll i USA – ”I am Cait”.
Den tidigare olympiska mästaren Caitlyn Jenner skildrar sin könskorrigering, rädslan för hur omgivningen ska reagera, lyckan över att äntligen leva ”autentiskt” och grubblar över hur hon ska kunna använda sitt kändisskap för att hjälpa andra transpersoner.
Första avsnittet börjar när Vanity Fair-numret kommer ut med Jenner på omslaget. Sen är det dags att möta omvärlden som Caitlyn för första gången – inte minst mamma Esther, 89.
Det är inte helt lätt, trots att hela familjen gått ut offentligt och stöttat hennes beslut.
Jämfört med ”Keeping up with the Kardashians” är ”I am Cait” definitivt tyngre och mer allvarsamt. Jenner oroar sig för att hon ska bete sig ”rätt” som förebild, möter föräldrar och vänner till en 14-åring som nyligen tagit livet av sig och konstaterar att hon med sina pengar och sitt kändisskap är oerhört privilegierad.
Första avsnittets comic relief kommer när Kanye West hälsar på Caitlyn tillsammans med hustrun Kim Kardashian. På sant Kanye-manér konstaterar han att det här är det viktigaste som hänt i universum, hyllar Caitlyn för att sedan produktplacera sina oknutna Adidas-pjucks. Kan man ana att det var Wests krav för att vara med i realityserien?
Det är, vad jag hört, ännu inte klart om/vilken svensk tv-kanal som kommer visa ”I am Cait”. ”Keeping up with the Kardashians” visas på TV11 och E!