”Game of thrones” säsongspremiär – en buffé av små aptitretande förrätter
av
Game of thrones
HBO Nordic/C More
Säsong 6, del 1
Amerikanskt fantasydrama från 2016 av David Benioff och D. B. Weiss, med bl a Peter Dinklage, Lena Headey, Emilia Clarke och Maisie Williams.
Säsongspremiär 25 april
HBO:s fantasygigant ”Game of thrones” börjar sin sjätte säsong med ett avsnitt som inte tillhör seriens allra mest imponerande – men gör ett solitt jobb med att få upp den här bjässen på spåret igen, och uppdatera oss på vad dess myller av figurer står inför efter den dramatiska finalen av säsong fem.
Pulsen är hög från start, ensemblen är i toppform, miljöerna ser fantastiska ut – och slutminuterna bjuder på en av seriens bästa, mest chockerande nakenscener hittills.
Nedanstående text är sparsam med spoilers, men vill du inte veta någonting alls om säsongspremiären ”The red woman”, ska du givetvis sluta läsa nu.
Den stora frågan sedan förra säsongsfinalen har varit om Jon Snow (Kit Harington) är död eller inte.
Och det var ett klokt beslut av David Benioff och D. B. Weiss att börja säsongens resa med att direkt ta oss till Castle Black för att svara på den.
Även om känslan är att svaret inte nödvändigtvis är skrivet i sten.
Resten av avsnittet består av många ganska korta påhälsningar hos olika nyckelspelare i olika delar av George R. R. Martins fantasieggande, brutala och svindlande värld.
I norr är Sansa Stark (Sophie Turner) och Theon Greyjoy (Alfie Allen) på flykt undan fullblodssadisten Ramsay Boltons (Iwan Rheon) skräckvälde.
I King’s Landing förenas Cersei (Lena Headey) och Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) i sorg över sin dotter – och de lär inte bli nådiga i sin hämnd. På annat håll i staden sitter drottning Margaery Tyrell (Natalie Dormer) inlåst i en fängelsehåla.
Den dynamiska duon Tyrion Lannister (Peter Dinklage) och Varys (Conleth Hill) befinner sig i ett kaotiskt Meereen, medan befriaren Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) är tillfångatagen av en enorm dothraki-armé.
Arya Stark (Maisie Williams) är numera en blind tiggarflicka i Braavos – men lär inte vara hjälplös länge. Man kan tänka sig att hon kommer att få någon sorts Daredevil-färdigheter.
Och i Dorne… Ja, det kan räcka med att säga att där dör det folk.
Allt det här blir vi serverade i ganska snabba ryck, och överlag är ”The red woman” mer av en buffé full av små aptitretande förrätter än en sammanhängande brakmåltid som lämnar en mätt, lycklig och knockad.
Men som säsongspremiär är det här ändå en i allra högsta grad tillfredsställande försärkran om att Benioff och Weiss kommer att klara av att styra detta popkulturella odjur framåt på det allra bästa av sätt, trots att serien har sprungit om Martins litterära förlagor.
Förra säsongens många lösa trådar är uppsamlade, spelplanen är strategiskt utlagd för resten av säsongen, och allt pekar på att det kommer att bli ett vidunderligt åka av.
Och den där slutscenen… Oförglömlig.