Startsida / Inlägg

”Orange is the new black” är klumpigt och rasstereotypt

av Martin Söderström
Orange is the new black, FOTO: Netflix
Orange is the new black, FOTO: Netflix

Det är lätt att ha åsikter.

Den är långt ifrån perfekt.

Men vår generations ”Kvinnofängelset” engagerar.

 

Personligen är jag inte ett fan. Jag har verkligen försökt att se det som har gjort ”Orange is the new black” (Netflix) till en global supersuccé. Det har gått sådär. Jag har skrivit det förr i den här spalten, och när serien nu är inne på sin fjärde säsong finns de invändningar jag tidigare haft hela tiden kvar.

Främst stör jag mig på försöken att vara en dramakomedi. Dramat fungerar verkligen, och flera av karaktärernas öden har ­engagerat. Det är försöken till komedi som haltat, och fortsätter att vara till seriens nackdel. Det blir för tungt i steget, för ­osmidigt.

Komediförsöken är så uppenbara och ­målade med så bred pensel att man man ­trillar ned i någon sorts könsskämtande Eva Rydberg-träsk.

Det största problemet är och förblir ­huvudrollen Piper Chapman (Taylor Schilling). ­Hade hoppats på att hon skulle få mer konturer och färg nu när hon drabbats av storhetsvansinne och ­siktar på att bli kvinno­finkans ­högsta höns.

Men icke. Hon är fortfarande så tom och ­genuint svår att tycka om att jag inte fattar hur hon kan vara så populär.

Men det finns delar i ­säsong fyra som pekar på att serieskaparen Jenji Kohan börjar hitta formen. Den hjärtskärande Tiffany ­Dugget (hudlöst spelad av Taran Manning) och ­hennes försök att gå vidare efter våldtäkten i säsong tre gör ont att se.

Men det räcker inte. Jag vet att serien är oändligt populär, och det är säkert mig det är fel på. Men ”OITNB” fortsätter att kännas klumpigt, rasstereotypt och onödigt tungt i steget. Jag blev inte ett fan – den här gången heller.

I en annan del av världen har en annan ­serie precis avslutats. De båda säsongerna av ”Gomorra” (HBO Nordic) finns alltså nu att se i sin helhet. Har du, trots allt tjatande i den här ­spalten, missat den mästerliga maffia­serien som baseras på verkliga ­händelser så ­MÅSTE du ta igen det nu. ­Stanna inne. Ta ­ledigt. Sjukskriv dig. Eller vad som helst. ­Bara du lovar att se årets ­starkaste thrillerdrama. Ska vi säga så?

I kväll tittar jag på klassikern ”Vägen till Santa Fe” (SVT2).

 

Hurra!

”Lemonade” (HBO Nordic). Plagiat? Reklamfilm? Politiskt inlägg? Döm själva. Nu finns Beyoncés film att streama.

Nja…

”Mr Selfridge” (SVT1). Jeremy Piven är lysande i titelrollen. Men fyra ­säsonger in trampar storyn alldeles för mycket vatten.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB