”Orange is the new black” – de fem bästa karaktärerna just nu
av
”Orange is the new black” är tillbaka, med den kanske saftigaste samling kvinnoroller tv-världen någonsin har skådat.
Här är mina fem favoriter just nu.
Den fjärde säsongen av Jenji Kohans makalöst starka kvinnofängelseskildring ”Orange is the new black” har landat på Netflix.
Den är rolig, brutal, samhällskritisk och har ett stort hjärta, och det är vansinnigt imponerande att ett så stort och brokigt persongalleri hela tiden kan utökas utan att berättandet tappar fart, stuns och fokus.
Serien bjuder på så många spännande kvinnoroller att det är svårt att välja favoriter. Men de här vurmar jag mest för, just nu:
1. Tiffany ”Pennsatucky” Doggett
Min absoluta favorit, alltid. Taryn Manning har gjort ett magnifikt och trovärdigt förvandlingsjobb med den här taniga lilla figuren, som har gått från att vara en homofobisk, religiös fanatiker och den första säsongens antagonist till att krossa ens hjärta som våldtäktsoffer med en hopplös uppväxt.
2. Piper Chapman
Taylor Schillings huvudrollskaraktär började som något av en grå mus bland betydligt färgstarkare medfångar, men har gått och blivit helfestlig. Efter att ha startat en kriminell affärsverksamhet byggd på smutsiga trosor, har hon nu drabbats av ett galopperande storhetsvansinne, och siktar på att bli Litchfield Penitentiarys boss och mest skräckinjagande fånge (komplett med korpulent livvakt).
3. Galina ”Red” Reznikov
Det här rödhåriga rivjärnet med ett förflutet inom den ryska maffian och en passion för matlagning, är hårdare, listigare och roligare än i princip alla sina yngre medfångar. Spelad med klass och klös av Kate Mulgrew.
4. Lorna Morello
Yael Stone är australiensiska, men har lyckats få till en av tv:s mest förtjusande amerikanska accenter (tydligen en mix av Brooklyn och Boston) som den italienskättade pinglan Lorna Morello (numera Muccio). En spritt språngande karltokig kvinna som ljuger lika mycket för sig själv som för andra.
5. Poussey Washington
Samira Wiley är själva essensen av charm som seriens odiskutabelt mest genuint älskvärda figur – den intelligenta, omtänksamma, rakryggade Poussey, som efter att under en period ha dränkt sina sorger i hembrygd fulsprit, nu äntligen verkar ha hittat kärleken.
I kväll kollar jag på ”Svenska tv-historier” i SVT1, om tonårsångestklassikern ”Glappet” från 1997.