”Snowfall”: Ambitiöst crackdrama utan riktig kick
av
Snowfall
HBO Nordic
Del 1-3
Amerikanskt kriminaldrama av John Singleton, Eric Amadio och Dave Andron, med bl a Damson Idris, Sergio Peris-Mencheta och Emily Rios.
Premiär den 6 juli
Hur började crackepidemin och hur påverkade den staden Los Angeles och dess kultur?
Det ska ”Boyz n the Hood”-regissören och södra Los Angeles-kramaren John Singleton berätta för oss i den här serien, som öppnar sommaren 1983, i ett soligt och relativt oskyldigt Compton ännu inte sargat av crack och gängkrig.
Där träffar vi Franklin Saint (en lysande Damson Idris). En smart och ambitiös ung man som kränger lite marijuana för att dryga ut kassan, men ser möjligheter att tjäna grövre pengar på tyngre droger när han kommer i kontakt med en israelisk knarkkung, och ger sig ut på farligt vatten.
Samtidigt introduceras vi för andra huvudspelare, vars vägar förr eller senare lär korsa Franklins.
Luica Villanueva (Emily Rios) – dottern till en mexikansk kartellboss – som vill manövrera ut sin pappa och ta familjeföretaget till nya höjder.
Fribrottaren Gustavo ”El Oso” Zapata (Sergio Peris-Mencheta), som är lite på dekis och börjar jobba åt Luica för att förbättra sina framtidsutsikter.
Och CIA-agenten Teddy McDonald (Carter Hudson), som vill kompensera för en tidigare karriärfadäs genom att gå undercover och ta rodret över en operation som går ut på att finansiera nicaraguanska antikommunistiska gerillarörelser med kokainpengar.
Runt dessa nyckelkaraktärer rör sig ytterligare ett myller av figurer, i en högambitiös och komplicerad historia som trots den enorma konkurrensen på prestigedramamarknaden just nu inte gör sig någon större brådska med att kroka fast sin tittare och komma till själva crackpoängen.
Fotot är fantastiskt, soundtracket likaså. Tacksamma tidsmarkörer att notera finns det gott om (Nancy Reagans ”Just say no”, till exempel), och ”Snowfall” bockar av ett antal prestigedrama-måsten.
Men berättandet känns lite uppblåst och frågan är om mindre kanske hade varit mer i det här fallet.
Tanken är uppenbarligen att ta ett helhetsgrepp på en komplicerad händelseutveckling, men faktum är att det är i Franklins grannskap och sällskap man verkligen vill tillbringa sin tid.
Det är där Singleton är på hemmaplan, det är där tidsdoften är som mest förförande och birollerna intressantast – och ett tydligt fokus på Franklins tur ner i moralens avlopp hade förmodligen varit effektivare än en kalejdoskopisk vy över en massa figurer man varken får grepp om eller riktigt bryr sig om.
Se det här också:
Netflix ”Narcos” är ett fenomenalt knarkdrama. Men kolla även in ”El Chapo” och ”Queen of the South”, som finns på samma streamingtjänst.
Visste du att…
… John Singleton 1992 inte bara blev den första afroamerikan att nomineras till en Oscar för bästa regi (för ”Boyz n the Hood”) utan som 24-åring även var den yngste någonsin att nomineras till priset? Ett rekord han innehar än i dag.
Just nu…
… skildras 80-talets Los Angeles även i Netflix förtjusande wrestlingserie ”GLOW”.