Emmyvinsten betyder guldläge för Alexander Skarsgård
av
Det var inte i går vi såg en svensk ta emot ett skådespelarpris på Emmygalan.
Nu lär Alexander Skarsgård ha guldläge när han ska välja nästa tv-projekt.
Den stora Ingrid Bergman vann en postum Emmy för ”A woman called Golda” 1982. Men sedan dess har vi verkligen inte varit bortskämda med svenska skådisvinster (eller nomineringar för den delen) på Primetime Emmy Awards.
Men i natt plockade Alexander Skarsgård alltså hem en statyett för bästa manliga biroll i en miniserie eller film, för sin roll i HBO:s ”Big little lies”.
Det var väntat och det var förtjänat – ”Big little lies” har varit en av det gångna årets mest omsurrade serier, och Skarsgård var verkligen magnetiskt obehaglig som hustrumisshandlaren Perry Wright. Och det var också ett sorts slutgiltigt kvitto på att Skarsgård nu, efter snart tio år i HBO:s tjänst – som militär i ”Generation Kill”, vampyr i ”True blood” och nu senast praktarsle i ”Big little lies” – på allvar har tagit sig in bland tungviktarna.
För även om det är svårt att säga exakt hur mycket en Emmy egentligen är värd – i pengar, anseende och framtida karriärmöjligheter – råder det ingen tvekan om att en vinst höjer status och öppnar viktiga dörrar. Och Skarsgård lär ha ett guldläge nu vad gäller kommande projekt.
Han har såklart redan ett par filmer i pipeline, bland annat en av ”Moon”-regissören Duncan Jones. Men när, var och i vilken roll han kommer att dyka upp i rutan härnäst – om det blir ännu en HBO-serie för honom eller någonting annat – ska bli oerhört spännande att se.
Vad gäller galan i stort var det många väntade vinster. ”The handmaid’s tale” och ”Big little lies” sopade ganska rent, ”Saturday night live” prisades stort efter ett kanonår, Elisabeth Moss vann äntligen sin första Emmy (för ”The handmaid’s tale) och giganten Julia Louis-Dreyfus skrev historia genom att vinna sin sjätte raka för rollen som den hopplösa politikern Selina Meyer i ”Veep”.
Men det var också och kanske framför allt ett år då många barriärer revs på ett symboliskt viktigt sätt.
Det tyngsta priset bästa drama gick för första gången till en streamingtjänst. Dock var det inte, som man väl kanske hade trott fram till i våras, Netflix eller Amazon som blev pionjärerna, utan uppstickaren Hulu som rev muren med ”The handmaid’s tale”.
Lena Waithe – som vann för bästa manus till en komediserie för ”Master of none”, tillsammans med medskaparen och huvudrollsinnehavaren Aziz Ansari – blev första svarta kvinna att vinna i den kategorin.
”Atlantas” Donald Glover blev den första svarta regivinnaren någonsin i komediklassen.
”The handmaid’s tale” Reed Morano tog regipriset på dramasidan – där vi inte har sett en kvinnlig vinnare på 22 år.
Sterling K. Brown blev den första svarta man att vinna för bästa manliga huvudroll i en dramaserie sedan Andre Braugher vann för ”Uppdrag: mord” för 19 år sedan.
Och Riz Ahmeds vinst för bästa manliga huvudroll i en miniserie eller film, för ”The night of”, var den första skådespelarvinsten någonsin i Emmysammanhang för en manlig skådespelare av asiatiskt ursprung.
Det här betyder inte att tv-branschen har nått hela vägen fram. Men det betyder i alla fall att den verkligen jobbar, framgångsrikt, på att berätta brokigare, bättre och fler sorts historier.
Sedan kan man ju fråga sig vad sjutton Sean Spicer gjorde där.