Nya ”Hassel” – snyggt och stenhårt i betongen
av
Hassel
Viaplay
Del 1-4
Kriminalthriller av Henrik Jansson-Schweizer och Morgan Jensen, med bl a Ola Rapace, Shanti Roney, Aliette Opheim, Wilma Lidén, Nana Blondell och Ana Gil.
Premiär den 8 september
Viaplay har tagit Olov Svedelids klassiska snut Roland Hassel, och gett honom en rejäl skjuts in i 2017. Om du tyckte att han var hårdkokt förut, skulle du se honom nu.
Ola Rapace är så att säga inte din pappas Hassel, som han spelades av Lars-Erik Berenett.
Nu är Hassel muskler och testosteron, machismo och sexångor, i ett elakt Stockholm som är hårt mot de hårda.
Serien börjar med att Hassels fadersgestalt och mentor, Yngve Ruda (Tomas Laustiola) skjuts till döds i sin bil. Hassel bestämmer sig för att samla sina närmaste i den effektiva men ljusskygga polisgruppen Triton – Thomas Meyer (Shanti Roney), Johannes Frank (David Nzinga), Simon Palm (Thomas Holmin) och färskingen Eira Lindhe (Nana Blondell) – för att lite under radarn ta reda på vem det var som mördade Ruda och varför.
Samtidigt har förundersökningsledaren Fatima Nidal (Ana Gil) från särskilda utredningar, som inte är speciellt imponerad av Tritons tvivelaktiga metoder, ögonen på Hassel. Och hans redan stökiga förhållande med sin förortsfabulösa särbo Daniela Bergman (Aliette Opheim) sätts på hårt prov när han sugs allt djupare in i det snåriga fallet, som kanske inte alls har sin lösning på gatan, som det först verkar, utan betydligt högre upp i näringskedjan.
Kaxiga, stenhårda ”Hassel” har så mycket påträngande attityd att serien bitvis känns överspänd och typerna konstruerade – men samtidigt är den ett läckert avsteg från det typiska svenska polisdramat. Med internationella ambitioner som blir tydliga redan i introt, som andas hårda amerikanska 70-talssnutar, mycket häftiga miljöer från en lite annan del av Stockholm, och Amir Chamdins alldeles särdeles snygga regi, som harmoniserar perfekt med Nicke Anderssons skitigt urbana rock.