Recension: Misogyni i kubik i ”Top of the lake: China girl”
av
Top of the lake: China girl
SVT1
Säsong 2
Kriminaldrama av Jane Campion och Gerard Lee, med bl a Elisabeth Moss, Gwendoline Christie, David Dencik, Nicole Kidman och Alice Englert.
Premiär den 25 september
Nu kommer uppföljningen till Jane Campions knytnävsslag ”Top of the lake” från 2013.
Den här gången är handlingen flyttad från Nya Zeeland till Sydney, dit polisen Robin Griffin (Elisabeth Moss) har återvänt för att komma på fötter igen efter de traumatiska händelserna i den första säsongen.
När en död prostituerad asiatisk kvinna spolas i land i en reväska på Bondi Beach, tar Robin sig an fallet tillsammans med sin nya kollega Miranda (”Game of thrones” Gwendoline Christie). Ett fall som av en händelse som tyvärr inte är helt lätt att tro på, har kopplingar till den dotter (Alice Englert) som Robin adopterade bort efter att ha blivit gruppvåldtagen som tonåring.
Det handlar återigen om misogyni, men nu finns också något som nästan liknar en besatthet vid temat moderskap. Bildspråket är urtjusigt och skådespeleriet magnifikt. Moss och Christie har en underhållande avig kemi som omaka partners det skaver mellan. Nicole Kidman är ett fyrverkeri som gråhårig lesbisk akademiker och adoptivmamma till Robins barn, och David Dencik briljerar som seriens primära antagonist; den tyska fejkintellektuella fähunden och bordellbasen Alexander ”Puss” Braun.
Men kvinnohatet och Robins ständiga vedermödor drivs övertydligt långt, höjs liksom upp i kubik, och händelseutvecklingarna är lite för otroliga. Och precis som i fallet ”True detective” – en serie som likt ”Top of the lake” var så djupt förankrad i en viss natur och atmosfär att själva skådeplatsen egentligen spelade huvudrollen – har en del av magin gått förlorad i och med miljöombytet från trolskt landskap till mer bekanta, skitigt urbana kriminalkulisser.
”Top of the lake: China girl” är på många sätt ändå bra – men inte i närheten av lika stark som det vi såg sist.