”Altered carbon” är mer kropp än själ – men snygg som satan
av
Altered carbon
Netflix
Del 1-5
Av Laeta Kalogridis, med bl a Joel Kinnaman, James Purefoy, Martha Higareda, Kristin Lehman, Renée Elise Goldsberry, Will Yun Lee, Byron Mann och Chris Conner.
Premiär den 2 februari
Netflix har öppnat dörrarna till det stora bankvalvet på vid gavel för att göra extravagant science fiction av Richard K. Morgans cyberpunkroman ”Altered carbon”, med svenske Joel Kinnaman i huvudrollen.
Historien utspelar sig drygt 300 år in i framtiden, då människans sinne har digitaliserats, och förvaras i ”stacks” – små hårddiskliknande grejer som placeras inne i nacken, och kan laddas ner i ett nytt fodral, alltså en ny kropp, när den gamla av en eller annan anledning är förbrukad.
Döden är alltså inte permanent, men i den dystopiska, hårdkapitalistiska värld som har utvecklats, är det framför allt den stenrika eliten som kan unna sig det ena livet efter det andra.
Den hårdkokte hjälten i den här ”Blade runner”-inspirerade sci-fi-noiren är Takeshi Kovacs. En före detta supersoldat som blev skjuten för ett par hundra år sedan, och vars sinne då fängslades och lades ”på is”.
Men nu, då den astronomiskt rika, flera hundra år gamla aristokratknölen Laurens Bancroft (James Purefoy) behöver hans hjälp, väcks det upp och laddas ner i en ny kropp.
Den kroppen tillhör alltså Kinnaman, och Takeshi, som är av asiatisk härkomst (spelad i tillbakablickar av Will Yun Lee och Byron Mann), vaknar med andra ord upp som en vit man. (Whitewashing eller ett grepp med en poäng för storyn, avgör själv.) Och nu måste han, om han vill ha sin frihet, lösa en mordgåta – där den högst levande Bancroft är mordoffret.
”Altered carbon” är visuellt enastående vacker science fiction, med fantastiska actionscener och mycket häftiga miljöer och detaljer. Men fokuset är lite splittrat, det är mycket som ska avhandlas, och de existentiella frågor som är så grundläggande i riktigt bra science fiction känns försummade till förmån för ett spektakulärt yttre. Och serien blir därför, ironiskt nog med tanke på temat, mer kropp än själ. Mer ett snyggt yttre än ett rikt inre.
Och på tal om kroppar – ”Altered carbon” gillar verkligen naket. Serien frossar i bordeller, strippklubbar och sjaskigt sex, och är pilsk som en erotisk 90-talsthriller.
Kinnamans rumpa är nästan en egen rollfigur.
Se det här också: Annan sevärd sci-fi just nu, av ett lite annat slag, är ”Counterpart”, med Oscarvinnaren J.K. Simmons i dubbla roller. Finns på Viaplay.
Visste du att… ”Altered carbon” är Joel Kinnamans tredje Netflix-serie, efter ”The killing” (som började i AMC men sedan togs över av Netflix) och ”House of cards”?
Just nu… kan vi se fram emot fler svenskar i en annan stor sci-fi-satsning. Både Fares Fares och Gustaf Skarsgård är med i säsong två av HBO:s ”Westworld”, som kommer i vår.